Bærekraft
FN’s bærekraftmål
FNs bærekraftmål består av 17 mål og 169 delmål for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Bærekraftmålene ser miljø, økonomi og sosiale forhold i sammenheng. Foretaket har valgt ut noen mål der man mener arbeidet med infrastruktur for kollektivtrafikken kan bidra å påvirke utviklingen positivt. Med strategisk mål om å levere bærekraftig verdiskaping, har foretakets ansatte dette tankesettet med seg, fra tegnebord via prosjekt og over i daglig drift. I 2023 som foregående år, ble bærekraftmålene brukt som et verktøy for å konkretisere bærekraftarbeidet i det daglige.
Bærekraft i anskaffelser
I foretaket har funksjonen juridisk rådgiver ansvar for å påse at alle anskaffelser foretas i henhold til gjeldende lovverk rundt anskaffelser, i hovedsak Lov om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven) og Forskrift om offentlige anskaffelser, samt følge opp allerede eksisterende kontrakter. Gjennom et nært og godt samarbeid med Viken fylkeskommune anskaffelsesavdeling, sikres at VKT handler i samsvar med Vikens anskaffelsesstrategi med hensyn til mål og tiltak, samt Vikenmodellen.
For foretaket er en bærekraftig anskaffelsesstrategi av høyeste viktighet. Vikens anskaffelsesstrategi legger til rette for dette, ved å sørge for god utnyttelse av offentlig budsjett. Et av verktøyene for dette er VKT’s benyttelse av Viken fylkeskommunes rammeavtaler, samt obligatorisk bruk av e-handel.
Vikens anskaffelsesstrategi og Viken-modellen skal motvirke sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og svart økonomi, kreve ryddige lønns- og arbeidsvilkår for alle arbeidstakere, styrke rekruttering til byggfagene og bedre kvalitet og produktivitet. Anskaffelsesstrategien fokuserer også på å være i front for å etterspørre klima og miljøløsninger som sikrer grønn næringsutvikling, og bruker sin innkjøpsmakt til å redusere klima- og miljøbelastningen i samfunnet. Den 1. januar 2024 vil skjerpede krav tre i kraft for å vektlegge klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Hovedregelen blir at klima- og miljøhensyn skal vektes med minimum 30 prosent, med unntak dersom nærmere vilkår er oppfylt.
Målet med anskaffelsesstrategien er at Viken fylkeskommune, ved å stille konkrete krav i anskaffelser av varer og tjenester, skal drive samfunnsutviklingen i en grønnere og mer rettferdig retning. Samtidig skal innkjøpene ivareta effektivitet, kvalitet og riktige priser.
Bærekraft ved rekruttering
Ved nyansettelser søker foretaket å fylle kompetansegap, og å ansette tilleggskompetanse for en bærekraftig drift. Spesielt vellykket i 2023 har tidligere ansettelser med tilleggskompetanse vært i driftsavdelingen, hvor vaktmestere også innehar fagbrev innen forskjellige håndverksfag foretaket ser hyppig bruk for. Dette sikrer at foretaket i mindre grad har behov for å leie inn ekstern bistand, og derved kan yte rask responstid i tillegg til at det er kostnadsbesparende og gir forutsigbare og stabile kostnader.
Inkluderende og mangfoldig arbeidsliv
Mangfoldsarbeidet innad i organisasjonen, starter i rekrutteringsprosessene, og varer arbeidsløpet ut. Foretaket har tilretteleggingstilbud som standard i utlysningstekster, mens behov for løpende tilrettelegging som ansatt avdekkes ved hjelp av utviklingssamtaler, vernerunder og ved at verneombud, tillitsvalgt eller den ansatte selv melder behov. Viktigst er lederes tette oppfølging av egne ansatte i hverdagen.
Foretaket er beriket med en stor bredde i arbeidsstokken, og tilrettelegger for åpenhet i forhold til personlig variasjon. Dette omfatter eksempelvis religiøs tilhørighet, seksuell orientering, kjønnsidentitet og etnisitet. Foretaket har i 2023 minst tolv nasjonaliteter representert i arbeidsstokken.
Anstendig arbeid
Foretaket drifter toalett- og pauseromsfasiliteter til sjåfører, i samarbeid med Viken eiendom og Ruter AS. Tilgjengelighet på rene og velholdte pausefasiliteter bidrar til bærekraftmål 8, som innbefatter anstendig arbeid. Det stilles tydelige leverandørkrav i foretakets anskaffelser for å motarbeide sosial dumping fra leverandører og underleverandører.
Tilrettelegging for at folk reiser kollektivt
Kollektivreise er i seg selv et klimavennlig tiltak. Foretakets visjon «Vi bidrar til at folk foretrekker å reise kollektivt» støtter opp under dette. Foretakets bidrag går forenklet sett ut på å tilrettelegge starten og slutten av kollektivreisen. Gjennom universell utforming, følgetjeneste, tydelig skilting, trygghet og sikkerhet, bidrar VKT til at så mange som mulig skal ha mulighet til å velge kollektivt når de skal reise. Gjennom servicetilbud og rene, trivelige terminaler og stoppesteder, inspireres innbyggerne til å velge kollektivreise. Med innbyggerdialog og rask responstid, og gjennom å lete etter måter å forbedre totalopplevelsen ved kollektivreise på, bidrar foretaket med sin del av pakken for at så mange som mulig skal velge å la privatbilen stå. I 2023 målte foretaket en betydelig økning i antall besøkende på Norges største bussterminal, Oslo bussterminal.
Miljøfyrtårn
I 2023 oppnådde foretakets administrasjon, Oslo bussterminal og Lillestrøm bussterminal Miljøfyrtårnsertifisering.
Oslo rådhus 2023. På bildet f.v.: Simon Carl Kolstad Brunsell, kvalitetsrådgiver i Viken kollektivterminaler FKF, Jafar Altememy, adm.dir. i Viken kollektivterminaler FKF, Marianne Borgen, ordfører i Oslo kommune og Truls-Petter Müller, prosjektadministrator i Viken kollektivterminaler FKF
Gjenbruk
Foretaket gjenbruker materialer og bygningsdeler så langt det lar seg gjøre. Betong, kantsten, og lehus er eksempler på dette. Gamle lehus repareres ved hjelp av interne ressurser, og gangbare deler fra kondemnerte lehus blir tatt vare på og brukt andre steder. Også elektroniske informasjonstavler gjenbrukes og bygges om med ny teknologi.
Innført kildesortering avfall bidrar til gjenbruk, og ved Oslo bussterminals sjåførfasiliteter og i administrasjonskontorene har foretaket avviklet bruken av engangskopper.
Redusert energiforbruk og CO2-utslipp ved Oslo bussterminal
Oslo bussterminal har gjennomgått omfattende klimavennlige oppgraderinger de siste årene, med fokus på å redusere energiforbruket og CO2-utslipp. Tiltakene har vist seg effektive, og har resultert i en betydelig reduksjon i energiforbruket.
Noen av de viktigste tiltakene inkluderer:
- Utskifting av belysning: All belysning på terminalen ble byttet ut med energieffektive LED-lys i løpet av første halvår 2022. Dette har resultert i en betydelig reduksjon i strømforbruket, fra 58 watt per pære til 7-9 watt per pære.
- Vindfang og varmluftsporter: To innganger ble utstyrt med vindfang for å hindre varmetap i mai 2023. Varmluftsporter ble installert i løpet av første halvår 2022, ved de mest brukte inngangene. Varmluftsportene er koblet til sentralvarmeanlegget til bygget (Galleri Oslo), som har investert betydelige midler i et energieffektivt system.
Disse tiltakene for en bærekraftig og kostnadseffektiv drift har ført til en reduksjon på ca. 53 000 kWh i energiforbruket på Oslo bussterminal fra 2022 til 2023, til tross for en kaldere vinter i 2023.
Elektrifisering av driftsbilparken
I 2022 tok foretakets driftsavdeling et steg mot grønnere drift ved å bestille 14 nye elektriske varebiler. Disse ble levert og satt i drift i april 2023, og representerte en stor nedgang i antall dieselbiler i bruk. Fra april 2023 var kun 5 dieselbiler i drift, og ytterligere 2 ble returnert i september. De resterende 3 dieselbilene vil bli tatt ut av drift i hhv. januar og mars 2024. Ved utgangen av 2023 utgjorde elbiler 88% av bilparken til foretaket.
Erfaringene med de elektriske varebilene har stort sett vært positive. Overgangen har resultert i en reduksjon av drivstofforbruket fra 1,03 liter/mil til 0,46 liter/mil. Dette tilsvarer en reduksjon på 5 000 liter diesel (33%) fra 2022 til 2023, og bidrar til å redusere CO2-utslipp.
Driftsavdelingen har imidlertid erfart at rekkevidden til de elektriske varebilene reduseres kraftig i den kalde årstiden. Dette skaper noen utfordringer for sjåførene, som må bruke mer tid på lading i løpet av arbeidsdagen. For å håndtere behov for å trekke tilhenger, vil avdelingen i 2024 iverksette nødvendige tiltak for å supplere den elektriske flåten med dieselbiler egnet for dette formålet.