Strategi
Foretakets interne strategi er utviklet og revidert med innspill fra alle ansatte og foretakets styre. Gjeldende revisjon har gyldighet for perioden 2023 – 2026. Visjon er «Vi bidrar til at folk foretrekker å reise kollektivt».
Strategiens overordnede hovedmål for perioden er bærekraftig verdiskaping og kostnadseffektiv drift. (Se figuren for en kortfattet introduksjon. Strategidokumentet i sin helhet ligger tilgjengelig på foretakets hjemmeside, kollektivterminaler.no, under Rapporter). Handlingsplaner og måleindikatorer ble utarbeidet i tverrfaglige grupper, og følges opp av ledere.
Organisasjon
Foretaket hadde i 2023 totalt 54 ansatte med gjennomsnittsalder på 47 år. Kjønnsbalansen blant er 14 kvinner og 40 menn.
Organisasjonsjustering
Arbeidsstokken ble i 2023 redusert med tre fast ansatte. Reduksjonen ble muliggjort ved en kombinasjon av naturlig avgang, endring i turnus ved Oslo bussterminal og sammenslåing av avdelingene prosjekt og utvikling. Man lyktes ved avdelingssammenslåingen å redusere ledergruppen med ett medlem.
Ledergruppen bestod ved inngangen av 2023 av seks medlemmer, fire menn og to kvinner. Fra april var den redusert til fem medlemmer, tre menn og to kvinner. Ny økonomisjef ble ansatt 1. oktober, og fra dette tidspunktet bestod ledergruppen i 2023 av 4 menn og 1 kvinne.
I 2023 ble det gjort et arbeid for å forsterke planer for nøkkelpersonell og stedfortredere. Videre ble det gjennomført en intern analyse av foretakets organisering, innplasseringer og titler, og foretatt noen mindre justeringer for å sikre likhetsprinsippet mellom arbeidstakerne i forhold til funksjon.
Arbeidsmiljø
Foretaket har gjennom 2023 beholdt søkelys på tverrfaglig kompetansedeling, fleksibel drift og alles ansvar for trivsel og samarbeid. Foretakets ansatte ønsker en kultur som gjenspeiler de valgte verdiene i hverdagen. I desember ble det gjennomført en fagsamling for alle ansatte hvor tverrfaglige team løste oppgaver med verdiene som tema.
Gjennom 2023 har alle ansatte i avdeling Oslo bussterminal deltatt på et utviklingsprogram innen fagområdet kundeservice og teamarbeid.