Styrets beretning
Virksomhetens art og overordnede målsettinger
Foretakets formål er å forvalte og sørge for en tilfredsstillende drift av fylkeskommunens kollektivterminaler, bussanlegg, holdeplasser, sjåførfasiliteter og innfartsparkeringsplasser som ligger i Akershus. Foretaket skal, når det er hensiktsmessig, bidra i planlegging av nye kollektivterminaler.
Viken kollektivterminaler FKF (VKT) har ansvar for drift, forvaltning og utvikling av kollektivinfrastruktur i geografisk område Akershus, samt for Oslo bussterminal, og Aker Brygge fergeanløp for Nesoddfergen i Oslo.
Denne kollektivinfrastrukturen omfatter bygninger og tilhørende områder benyttet til kollektivformål, som en fergeterminal med tilhørende kaianlegg, en innfartsparkering med lademulighet for el-bil, eller en bussholdeplass med lehus, asfalt og kantstein. Videre er det infrastruktur som bussanlegg, pauselokaler for sjåfører og sykkelhotell. Forvaltningen omfatter også næringsvirksomhet og tilrettelegging for næringsutvikling, som utleie av lokaler på terminalene til kiosker og serveringssteder, bagasjeoppbevaring og reklameflater.
I 2023 er ansvaret fordelt på ti områder:
Foretaket er fylkeskommunens kompetanseorgan i spørsmål om planlegging, bygging og drift av denne type kollektivinfrastruktur. Dette innebærer tett samhandling og løpende kontakt med de øvrige aktørene innen kollektivtrafikk. Styret har lagt stor vekt på et konstruktivt og aktivt samarbeid med de til enhver tid aktuelle aktørene, private så vel som offentlige. (FN bærekraftmål 17, Samarbeid for å nå målene).
VKT er forretningsfører for Vaterland Bussterminal AS, hvis formål er å eie og drive Oslo bussterminal og tilknyttet virksomhet. Vaterland Bussterminal AS er eid av Viken fylkeskommune og Oslo kommune, og har satt bort drift, forvaltning og utvikling av Oslo bussterminal til VKT.
Foretakets samfunnsoppdrag er brukerrettet. Sluttbruker av tjenestene er de reisende, kollektivoperatørene og leietakerne som benytter kollektivinfrastrukturen.
Nasjonal Transportplan har som målsetting at kollektivt, sykkel og gange skal ta av for den forventede veksten i regional persontrafikk inn mot byer og tettsteder. VKT har i sin strategi å bidra til at folk foretrekker å reise kollektivt. Dette gjøres ved å tilby de reisende og sjåførene innbydende, godt vedlikeholdte, rene og hyggelige kollektivterminaler og holdeplasser, der det er trygt og sikkert å ferdes, godt skiltet og enkelt å finne frem. Videre ved universell utforming og tilrettelegging for at flest mulig skal ha mulighet til å velge å reise kollektivt.
Styrets aktiviteter
Styret har i 2023 avholdt seks ordinære styremøter, og ett ekstraordinært styremøte. Det har vært behandlet førtiåtte saker. Det ble gjennomført ett politisk kontaktmøte mellom styret og politisk ledelse i Viken i mai 2023. Styret hadde et skifte av ett av medlemmene i september.
I 2023 har styret bedt foretaket ha særskilt fokus på:
Videre har det vært stort fokus på aktiviteter knyttet til avvikling av Viken fylkes kommune og opprettelse av Akershus fylkes kommune med foretakets tilknytning til ny fylkeskommune og navneendring.
Styret og er opptatt av et inkluderende arbeidsliv, at hovedtariffavtalen følges, og at foretaket viser nulltoleranse i forhold til sosial dumping. Videre vil styret trekke frem at internkontroll og risikostyring, herunder arbeid for å forhindre misligheter og korrupsjon, står på agendaen ved styrets møter.
Helse, miljø og sikkerhet
2023 kom resultatene av 2022’s medarbeidertilfredshetsundersøkelse (MTU). Denne viser høy grad av trivsel blant de ansatte i foretaket. Siden forrige MTU viser den ytterligere forbedring på nær halvparten av faktorene, og størst fremgang på faktorene ledelse, mening og mestring.
Sykefraværet lå samlet på 2,2 % for året, fordelt på 2,1 % korttidsfravær og 0,1 % langtidsfravær. Det samlede sykefraværet i 2023 utgjør en nedgang på 3,4 prosent fra 2022.
Foretaket jobber systematisk med å tilrettelegge i arbeidshverdagen for å unngå skader og fravær. Sykefraværet i 2023 skyldes ikke arbeidsrelaterte forhold, og det var ingen arbeidsrelaterte skader i 2023. Vernerunder ble gjennomført avdelingsvis, uten at det ble avdekket avvik av psykososial- eller miljømessig karakter. Det ble gjennomført fagsamling i HMS for alle ansatte i juni, og førstehjelpskurs med hjertestarter for alle ansatte.
Ytre miljø
Viken kollektivterminaler FKF jobber planmessig med tiltak for å redusere energiforbruket og belastningen på det ytre miljøet, i tråd med regional plan for klima- og energi, overordnede nasjonale mål og FN’s bærekraftmål.
Foretaket oppnådde i 2023 Miljøfyrtårnsertifisering for Oslo og Lillestrøm bussterminaler.
Vurdering av framtidsutsikter
Foretaket har i årene frem mot 2023 befestet sin posisjon som en betydelig bidragsyter til at folk reiser kollektivt.
For kommende år vil foretakets virksomhet bli enda viktigere for å tilrettelegge for gode løsninger innen kollektivtransport. Foretaket har utarbeidet en strategiplan for perioden 2023-2026 som ivaretar både ettårige og flerårige perspektiv og satsningsområder.
Foretaket har utstrakt samarbeid med sentrale aktører innen kollektivområdet og foretakets kompetanse og gjennomføringsevne vil bidra til modernisering av kollektivinfrastrukturen i årene fremover.
De økonomiske rammene er definert i samarbeid med fylkeskommunen for kommende fire års periode, både med hensyn til løpende drift og konkrete investeringer på eksisterende og nye bussanlegg, holdeplasser, sjåførfasiliteter og andre relevante områder.
Økonomi
Etter styrets oppfatning gir det fremlagte resultatregnskapet og balansen for 2023 med tilhørende noter, en riktig fremstilling av driften og foretakets finansielle stilling. Det har ikke inntrådt hendelser etter avslutningen av regnskapsåret som er av betydning ved bedømmelse av foretaket utover det som er nevnt i årsrapporten.
Årsregnskapet består av et driftsresultat og et resultat på investeringer.
Drift
I 2023 har driften gått tilnærmet normalt, på tross av utfordringer med økte priser.
VKT hadde i 2023 en netto omsetning på 102,9 MNOK mot fjoråret på 96,4 MNOK.
Kostnadseffektivitet i alle ledd har også vært fokusområde i 2023.
Tabellen nedenfor viser at lønnskostnadene er relativt stabile, men med en økning i 2022 og 2023. Økningen skyldes i hovedsak ansettelser av nye medarbeidere som har ligget i budsjett, men som ble avventet ansatt. Totale lønnskostnader for 2023 endte 0,1 MNOK lavere enn budsjett.
Driftsregnskapet for 2023 viser et positivt netto driftsresultat på kr. 375 297,- mot et budsjettert netto driftsresultat på 0,-.
Foretaket har ikke udekket merforbruk fra tidligere år.
Investeringer
Det ble i 2023 arbeidet med 15 større og mindre investeringsprosjekter i foretaket, se for øvrig punkt 3.1.
Investeringsregnskapet for 2023 legges frem som følger:
Foretakets kontantbeholdning pr 31.12.2023 var på 11,3 mill. kroner i form av bankinnskudd.
Forutsetning for fortsatt drift
Årsregnskapet er avlagt under forutsetning om fortsatt drift.
Årsresultat og disponeringer
Avdeling Oslo bussterminal driftes basert på selvkostprinsippet. Anløpsavgiften for bussoperatørene ved Oslo bussterminal ble indeksregulert januar 2023, og var da ikke økt siden juli 2017. Ved utgangen av året vil bussoperatørene få tilbakebetalt til sammen 5,4 MNOK.
De obligatoriske regnskapsoppstillingene er utarbeidet i samsvar med gjeldende forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner.
Foretaket har ikke udekket merforbruk fra tidligere år.
Det er ikke foretatt kjernekapitalinnskudd for 2023 i henhold til instruks fra Viken fylkeskommunale pensjonskasse.
Styrets leder Kari Andreassen
Styremedlem Marit Jakobsen Leganger
Styremedlem Per Magne Mathisen
Styremedlem Titomir Vujic
Adm. direktør Jafar Altememy
Viken kollektivterminaler FKF
Oslo 31.12.2023
Dokumentet er elektronisk signert