Prosjekt
Prosjekt- og utviklingsavdelingen har ansvar for utvikling og innovasjon, planlegging, prosjektering, konkurranseutsetting, leverandøroppfølging, prosjektgjennomføring og overlevering til driftsavdelingen. Gjennom året har foretaket hatt en til to innleide prosjektledere i forhold til oppdragsmengde.
Strukturering og optimalisering av rutiner og prosesser
Avdelingen har gjennom det siste året arbeidet målrettet med videre strukturering og optimalisering av rutiner og prosesser. Det ble innført digitale verktøy for å støtte opp under prosjektgjennomføringen, samt HMS og kvalitet i prosjektene. Kunstig intelligens har også vært tatt i bruk i et pilotprosjekt for å restrukturere og samle eiendomsinformasjon og FDV dokumentasjon i en digital løsning.
Investeringsprosjekter
Til tross for krevende ytre forutsetninger for bygge- og anleggsbransjen, har foretaket gjennomført alle planlagte investeringsprosjekter innenfor riktig kvalitetsnivå og de økonomisk bevilgede totalrammer.
Det ble i 2023 arbeidet med 15 større og mindre investeringsprosjekter i VKT. Et utvalg av disse er vist i tabellen under, og knyttet opp mot de mest aktuelle av FN’s bærekraftsmål for hvert prosjekt. I tillegg til foretakets egen prosjektportefølje, har avdelingen vært ansvarlig for gjennomføring av egne driftsrelaterte prosjekter, samt tre prosjekter på Oslo bussterminal for Vaterland Bussterminal AS. Et internt prosjekt for miljøsertifisering, som resulterte i at foretaket ble registrert som Miljøfyrtårn, ble også gjennomført dette året.
Universell utforming og annen tilrettelegging i prosjektene
Universell utforming står sentralt i planlegging og gjennomføring av alle foretakets prosjekter. I løpet av året ble flere terminaler ombygget / modernisert, for å ivareta nye busstyper som er flere meter lengre enn terminalene opprinnelig var designet for. Blant bussterminalene med størst grad av tilpassing og ombygging, finner vi Jessheim, Blakstad og Løken.
I prosjektene er tilrettelegging for å ivareta mennesker med nedsatt funksjonsevne, for å øke graden av like muligheter for alle, en viktig del og selvfølgelighet. Kravene til utførelse tar i denne forbindelse spesielt hensyn til faktorer som tilkomst til og høyde på plattformer, stoppmarkeringer, taktil merking, kontrastmarkeringer, tilpasning av informasjon i form av skilter og informasjonssystemer med videre. Foretaket viderefører med dette målet om å gjennomføre minimum 2-4 slike prosjekter årlig, inntil alle lokasjonene er best mulig tilrettelagt med hensyn til universell utforming.
Åpningen av moderniserte Jessheim bussterminal 2023. På bildet f.v.: Jafar Altememy, adm.dir. i Viken kollektivterminaler FKF, Eyvind J. Schumacher, ordfører i Ullensaker kommune, Siv Henriette Jacobsen, fylkesrådsleder i Viken, Olaf Skinnes, fylkesråd for samferdsel i Viken og Borghild Bey, leder trafikkplan i Ruter AS.
Foretaket startet dette året også et prosjekt i samarbeid med Ruter AS for kartlegging av foretakets 2.500 bussholdeplasser, for å avdekke i hvilken grad den enkelte holdeplass fra før er tilrettelagt i forhold til universell utforming. I 2023 ble til sammen 520 holdeplasser kartlagt gjennom et skjema med 44 ulike observasjoner og målinger, som blir lastet opp i Ruter sin app, Ruterstopps, for videre kommunikasjon mot de reisende. Kartleggingen utføres av foretakets eget driftspersonell, og prosjektet er delfinansiert med prosjektmidler for universell utforming fra Bufdir.
Belysning og annonseflater
Oppgradering av de mest trafikkerte holdeplassene ble i 2023 forsterket med fremføring av elektrisitet og belysning til mange nye lokasjoner. Dette tilrettelegger samtidig for bakgrunnsbelyst reiseinformasjon og fremtidig sanntid informasjonssystemer. Belyste fasiliteter øker sikkerheten ved at de kollektivreisende blir atskillig mer synlige for bussjåførene og øvrige trafikanter, samtidig som den opplevde trygghetsfølelsen og sikkerheten for de reisende selv økes betraktelig.
Ved utgangen av 2023 har foretaket etablert 308 analoge og 42 digitale reklameflater. Dette utgjør en økning fra fjoråret på 107 %. Foretaket fikk høsten 2023 godkjenning for oppføring av reklameflater ved ytterlige 77 lokasjoner, som vil bli etablert i løpet av første halvår 2024. Parallelt har det også blitt prosjektert gravearbeider for tilkopling av strøm til de samme lokasjonene. Inntekstene reinvesteres i sin helhet kollektivinfrastrukturen.
Leiraveien bussanlegg
Ved Leiraveien bussanlegg er foretakets flerårige prosess for omregulering av området, fra industri- til kollektivformål, dette året ferdigstilt.
Som følge av krav i reguleringsplanen, skal det etableres en ny løsning for overvannshåndtering, samt tekniske installasjoner i og over grunnen på uteområdene. Prosjekteringsgrunnlaget er ferdigstilt, og grundige undersøkelser, planlegging og utarbeidede rapporter vil danne grunnlaget for å muliggjøre en ideell sameksistens mellom dette store bussanlegget og Stilla naturreservat med sin rike flora og fauna som nærmeste nabo.
Den fysiske gjennomføringen på plassen vil bli meget omfattende, og vil foregå samtidig med kontinuerlig tilnærmet normal drift på bussanlegget. Dette medfører et krav til utstrakt koordinering opp mot trafikkavviklingen og inndeling av utførelsen i flere serielle faser, som forventes å løpe over flere år, som et ekstra lag av kompleksitet på toppen av de strenge miljøhensyn som stilles.
Totalt skal det graves ut bortimot 50 tusen kubikkmeter jord og leire, som tilsvarer ca 20 olympiske svømmebasseng, for deretter å tilbakefylles og bygges opp igjen med drenerende masser og permeabelt dekke. Ny infrastruktur skal etableres i og over bakken, før det som om noen år planlegges å bli ett av Norges største ladeanlegg for elektriske busser.
En omfattende oppgradering av bussanleggets infrastruktur for elektro, brann og nødlys ble også påbegynt i 2023 for å sikre et fremtidsrettet anlegg, og tilfluktsrommet ble oppgradert for å tilfredsstille dagens krav.